V pracovni keramika: Príprava variácií šlemovky

Autor: Jana Matiščíková | 24.10.2012 o 13:42 | (upravené 24.10.2012 o 14:09) Karma článku: 8,11 | Prečítané:  697x

V dielni keramika sa často experimentuje. A na kurzoch sa exprimentuje najčastejšie. V tomto článku Vám ukážem, ako my keramici experimenujeme so šlemovkou (prírodná glazúra). A prečo? Jednoducho preto, že tento materiál je dobre dostupný skoro pre každého z nás - na dvore, v lese, pri potoku, či na stavbách - podľa toho, kde sa práve nachádzame a či máme so sebou lopatku a igelitové vrecúško (čo je povinná výbava každého keramika na výlete!).

V tomto článku si ilustrujeme vplyv jednotlivých surovín na bežnú šlemovku (nami nie úplne odborne nazvanú „kakánková šlemovka“ – kvôli jej farbe).

Najprv si však bližšie povedzme, čo je to šlemovka. Jej základom je nízko sa taviaci íl, ktorý môžeme použiť rovno na glazovanie, alebo ho doupravovať podľa svojich predstáv. Samotný íl má po vypálení prírodné farby: do žlta, zelena či do hneda. Sú však prípady, kedy je vypálený povrch čierny – ide o šlemovku Čierna Magda, ktorú môžete poznať napríklad z prác keramika Petra Nováka. Ložiská ílov sú rôzne, bežne sa však vyskytujú skôr pol metra pod povrchom, ako rovno na povrchu. Ak by sme teda íl hľadali, najlepšími miestami sú jamy, lomy, vymleté brehy riek, či vývrate stromov. K hľadaniu nám isto dopomôžu aj geologické mapy. To však neznamená, že nemôžeme testovať akýkoľvek nakopaný materiál, treba sa však pripraviť na možné biednejšie výsledky.

Čo s nakopaným ílom, keď nie sme spokojní s jeho farbou či inými vlastnosťami po výpale? Môžeme ho doupraviť, bude k tomu však potrebný v suchom sypkom stave, najlepšie už trochu preosiaty, aby nám na site po preplavení glazúry neostalo veľa zbytkov. Poďme sa pozrieť na vplyv jednotlivých surovín na íl v redukčom výpale pece na drevo.

Základom pre testy nasledujúcich glazúr je šlem z Obřan (na fotke je čistý šlem na porcelánovej hline):

obrany.JPG

Ďalej sú uvedené fotky šlemovej glazúry upravovanej rôznymi surovinami. Na ľavej strane je glazúra nanesená na porcelánovej hline, napravo je glazúra na šamotovej hline Dorda, aby sme videli rozdiel vzhľadu glazúr na hlinách s rôznym obsahom železa. Nad fotkami je vždy uvedené zloženie glazúry nasledovným zápisom:

"šlem (gramáž) - surovina (gramáž) - surovina/farbiaci oxid (gramáž) - ...".

1) V prvej sérii glazúr sme šlemovku upravili kriedou a potom dodávali rôzne suroviny:

Šlem 200 - krieda 40 -> všimnime si, že pôvodný šlem bol matný a nestekal, ale po pridaní kriedy sa povrch začal lesknúť a glazúra mám väčšie tendencie stekať. Zároveň nám krieda ovplyvnila aj farbu šlemovky.

a1.JPG a1dorda.JPG

Šlem 200 - krieda 40 - oxid titaničitý 20 -> oxid titaničitý je v množstvách do 25% modifikátorom povrchu, čo je aj náš prípad. Všimnime si hlavne zmenu farebnosti a matnosť glazúry. Výrazný je v tomto prípade aj vplyv hliny na výsledný vzhľad glazúry. Železo v Dordovke sa výrazne podieľa na zafarbení glazúry.

a2.JPG a2dorda.JPG

Šlem 200 - krieda 40 - oxid titaničitý 20 - sodno-draselný živec 30 -> živec glazúru trochu oživil, všimnime si, že na farebnosť v nami použitom množstve zásadný vplyv nemá.

a3.JPG a3dorda.JPG

Šlem 200 - krieda 40 - oxid titaničitý 20 - sodno-draselný živec 30 - kobalt 4 -> kobalt je výrazným farbivom, glazúra nám stmavla. Pri použití kobaltu myslime na to, že výsledkom nemusí byť vždy iba modrá farba.

a4.JPG a4dorda.JPG

2) V druhej sérii glazúr je šlem upravený popolom (mix rôznych drevín) a následne inými surovinami:

Šlem 200 - popol 60 -> popol má vysoký podiel tavív. Jeho vplyv je čo sa týka lesku glazúry podobný ako kriedy, ale vplyv na farebnosť je rozdielny.

b1.JPG b1dorda.JPG

Šlem 200 - popol 60 - oxid zinočnatý 30 -> na porceláne môžeme badať dorbné kryštáliky, ktorých tvorbu zinok pri pomalom chladnutí podporuje.

b2.JPG b2dorda.JPG

Šlem 200 - popol 60 - oxid zinočnatý 30 - strontium 40 -> na porceláne vidíme drastický vplyv strontia na glazúru - na jej farbu aj stabilitu - na záhyboch vidíme, že glazúra má tendenciu trochu stekať. Strontium je tavivo.

b3.JPG b3dorda.JPG

Šlem 200 - popol 60 - oxid zinočnatý 30 - strontium 40 - meď 5 -> meď nám glazúru trochu zafarbila, v nami pridanom množstve je rozdiel slabšie badateľný. Pri použití medi si musíme dávať pozor na to, že je prchavá a v priestore pece má tendencie "cestovať" medzi výrobkami a ovplyvňovať vzhľad aj tých glazúr, v ktorých nebola obsiahnutá.

b4.JPG b4dorda.JPG

Takže aj takto to občas vyzerá v "pracovni" keramika:).

Aká paráda!

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?