reklama

Výpal keramiky v peci na drevo - nakladanie

Nakladanie je pre mňa najotravnejšia vec, s ktorou sa v rámci keramiky momentálne stretávam (okrem recyklácie hliny, čo však nie je až také strašné pokiaľ má človek dosť miesta a silnú vŕtačku...síce minule som mala takú silnú vŕtačku, že nehádzala vrtuľou v kadi, ale mnou po celej dielni...). Nie je to preto, že by ma to nebavilo, ale je to hlavne preto, lebo mám pec dosť ďaleko od dielne a ponosiť všetky veci dole kopcom a vracať sa hore kopcom asi desaťkrát za sebou s táckou trasúcich sa vecí, ktoré v miestach, kde sa ťuknú, potrebujú opravu, proste uf... Preto keď raz budem veľká, otvorím dvere z dielne a čo tam bude - pec a rovno pred dverami!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

Nakladanie je pre mňa najotravnejšia vec, s ktorou sa v rámci keramiky momentálne stretávam (okrem recyklácie hliny, čo však nie je až také strašné pokiaľ má človek dosť miesta a silnú vŕtačku...síce minule som mala takú silnú vŕtačku, že nehádzala vrtuľou v kadi, ale mnou po celej dielni...). Nie je to preto, že by ma to nebavilo, ale je to hlavne preto, lebo mám pec dosť ďaleko od dielne a ponosiť všetky veci dole kopcom a vracať sa hore kopcom asi desaťkrát za sebou s táckou trasúcich sa vecí, ktoré v miestach, kde sa ťuknú, potrebujú opravu, proste uf... Preto keď raz budem veľká, otvorím dvere z dielne a čo tam bude - pec a rovno pred dverami!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred nakladaním je dobré mať všetku naglazovanú keramiku už pripravenú pri peci, aj spolu s testami a žiaromierkami, aby človek šesťkrát nebehal hore dole po najvhodnejšiu vec do voľného miesta.

***

Asi som to tu už niekde písala, ale žiaromierky sú ihlančeky, ktoré sa umiestňujú do pece na miesta, kde sú kukre, ktorými sa kuká dnu, a podľa ohýbania ukazujú teplotu, aká je v tom mieste, kde sa nachádzajú. Pre každú teplotu je iná žiaromierka a keď sa ihlanček dotkne špičkou podkladu, je v peci teplota, na ktorú bola žiaromierka určená. Pre lepšie pochopenie toť fotky:

V peci pred výpalom - pohľad kukrom
V peci pred výpalom - pohľad kukrom 

V peci po výpale
V peci po výpale 

Sada žiaromierok z jedného výpalu - najtmavší stojan = najteplejšie miesto
Sada žiaromierok z jedného výpalu - najtmavší stojan = najteplejšie miesto 

***

Pec, ktorú mám ja, sa nakladá zvrchu, takže je lepšie, keď človek nakladá hladný, lebo s plným bruchom sa ťažko ohýba okolo bočných stien... Keďže naloženie by malo byť čo najekonomickejšie, ale zároveň nesmieme pec upchať (jej ťah ovplyvňuje dĺžku aj kvalitu výpalu), je dobré mať keramiku rôznej veľkosti a tvaru, aby sme priestor každého plátu správne zaplnili. Na žačiatku sa rozhodneme, aké vysoké bude ktoré poschodie a podľa toho vždy na plát umiestnime stĺpiky, na ktoré po naložení poschodia položíme nový plát. Zároveň keramiku podkladáme, je to dôležité najmä v mieste, kde plamene vchádzajú do komory, aby sa nestalo, že nám glazúry stečú a prilepia sa k plátu. Ono sa to dá potom odbiť, ale buď za cenu plátu alebo keramiky... Ako podkladací materiál nám slúžia kolieska z „waddingu", ktorý je tvorený oxidom hlinitým, kaolínom, pilinami a hlinou. Už raz vypálené podložky sa dajú používať až do ich úplného zničenia, takže si človek nemusí stále chystať nové. Pláty sa tiež ošetrujú náterom, z kaolínu a oxidu hlinitého, aby ak aj glazúra niede stečie, tak aby sa prilepila k náteru a nie úplne k plátu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôležité pri nakladaní je tiež uvedomiť si, že teplota v peci nie je všade rovnaká. Treba poznať jej najchladnejšie a najteplejšie miesto a tomu treba prispôsobovať glazúry a hlinu. Keď je dole vzadu v mojej peci (vzadu je tam kde je komín) teplota 1250°C, tak viem, že vpredu v strede je už okolo 1350°C - aj keď myslím, že podľa stavu žiaromierky po poslednom výpale tam bolo tesne pod 1380°C. Niektoré glazúry potrebujú nižšiu teplotu, ale nie úplne najnižšiu a niektoré veľmi vysokú a aj tak sa úplne nedotavia. Preto je pri testovaní novej glazúry dôležité mať aspoň štyri vzorky na aspoň dvoch druhoch hliny, aby si človek vychytal to správne miesto. A keď to nevyjde na prvý raz, vyjde to snáď na druhý. Z tohto dôvodu si vždy robím fotky každého nalženého poschodia pred aj po výpale, aby som vedela, kde boli veci uložené a ako sa vypálili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Obrázok blogu

Po naložení sa pec prikryje plátmi a zaizoluje sa sibralom (čo je izolačný materiál, ktorý má obmedzenú životnosť a je veľmi škodlivý zdraviu) a následne sa ešte prekryje šamotovými tehlami. Existujú aj iné typy deklov, ale sú konštrukčne náročnejšie a nákladnejšie.

Celý tento proces pri mojej peci niekedy zaberie aj celý deň, pri väčších peciach aj dva dni až týždeň.

No a na záver pár tipov, čo nerobiť:

- nedávajte testy príliš blízko iného výrobku, lebo sa môže zvaliť a prilepiť k nemu - stalo sa mi...

- nie je práve najmúdrejšie urobiť poschodie také nízke, že akonáhle naň položíte ďalší plát, zistíte, že ste si polámali všetky žiaromierky - stalo sa mi...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- pokiaľ nemá pec dobrý ťah, najprv skontrolujte či nemáte prekrytý komín, až potom sa podujmite pec nanovo preložiť - stalo sa mi... (zabila som pol dňa, aby som násladne zistila, že som si nedala dole plech z komína...na porazenie...)

- a nikde nedávajte žiaromierky tak blízko výrobku, že keď sa ohnú prilepia sa k nemu - tiež sa mi stalo...

Tak a pec je naložená a ideme zahrievať... Nie seba, ale pec!

Jana Matiščíková

Jana Matiščíková

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Volám sa Jana a som keramička. A lepšiu prácu si neviem predstaviť. Hoci keď niekedy rúbem drevo na ďalší výpal, hovorím si, že sedieť v kancelárii by bolo pohodlnejšie... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu